Biały marmur w muezach? To rasizm
Profesor uniwersytetu w Iowa, Sarah B. Bond przekonuje, że antyczne rzeźby są… rasistowskie! Wszystkie są bowiem wykonane z białego marmuru, a to sposób na forsowanie „supremacji białej rasy”.
Według prof. Bond „stawianie znaku równości między białym marmurem a pięknem nie jest nieodłączną prawdą we wszechświecie; to groźby konstrukt, który dzisiaj wciąż wpływa na ideologię białej supremacji”. Badaczka przekonuje, że prezentowanie tego rodzaju sztuki w muzeach powinno być koniecznie połączone z informacją o tym, czemu białe rzeźby są białe – choćby w formie multimedialnych prezentacji. Rzeźby, które w antycznych czasach były kolorowane, dzisiaj są eksponowane jako białe – to, zdaniem Bond, nie tylko błąd, ale i wspieranie „białej supremacji”.
W eseju poświęconym sprawie Bond przekonuje, że „większość muzeów czy podręczników historii sztuki zawiera prawie wyłącznie przedstawienia białej skóry, gdy chodzi o klasyczne posągi czy sarkofagi. Badaczce nie podoba się również klasyczna pozycja autorstwa XVIII-wiecznego historyka sztuki Johanna J. Winckelmanna „Dzieje sztuki starożytnej”, ponieważ to właśnie ten autor – zdaniem Bond – odpowiada za upodobanie Europejczyków do białych rzeźb.
To nie pierwszy absurd politycznej poprawności związany z rzekomym rasizmem. W styczniu studenci jednej z amerykańskich uczelni uznali, że podkreślanie roli greckich filozofów jest pozostałością po mentalności kolonialnej (TUTAJ). Z kolei w holenderskim Rijksmuseum dwa lata temu zdecydowano się zmienić oryginalne tytuły dzieł sztuki, które zawierały „niepoprawne politycznie” sformułowania, jak np. Murzyn (TUTAJ).
nationalreview.com, ijr.com
Przekaż wieści dalej!